برای نصب این دو سرویس قبل از هر کاری باید به چند نکته توجه کنید:

  • همیشه برای domain خود از نام مناسب استفاده کنید
  • به سروری که اکتیودایرکتوری روی آن نصب می شود یک آی پی ثابت و در رنج شبکه دهید
  • DNS سرور را همان IP سرور بگذارید

فرض را بر آن می گیریم که شما یک ویندوز سرور خام دارید.پس از انجام مراحل بالا کلید های ترکیبی CTRL+R را زده و دستور sysdm.cpl را وارد کنید.



حال با زدن اینتر یا کلیک بر روی ok پنجره زیر نمایان می شود.



بر روی change کلیک کرده و پنجره زیر نمایش داده می شود.



در اینجا ما نام srv1 را به معنی سرور یک وارد کرده و ok می کنیم و close را می زنیم در این جا به سیستم اجازه می دهیم تا یکبار restart شود.بعد از بالا آمدن ویندوز با زدن فرمان ncpa.cpl در پنجره run وارد کارت شبکه می شویم.



با راست کلیک بر روی کارت شبکه و زدن properties شکل زیر ظاهر میشود، گزینه آخر را انتخاب کنید و properties را بزنید.



شکل زیر ظاهر می شود:



گزینه use the following ip address را فعال کنید تا بتوانید یک ip ثابت در رنج شبکه وارد کنید.سپس بر روی قسمت subnet mask کلیک کنید تا اعداد آن وارد شوند یا به صورت دستی وارد کنید. Dnsرا همان ip سرور وارد کنیدok.کنید و سپس close را بزنید.خوب حالا همه چیز برای شروع کار آماده است. Dnsو اکتیو دایرکتوری را می توان همزمان نصب کرد ولی بهتر است که نصبdns ابتدا و به تنهایی صورت پذیرد پس ابتدا شروع به نصب dns می کنیم.خوب از قسمت پائین سمت چپ صفحه ویندوز سرو روی آیکن سرویس منیجر کلیک کنید تا پنجره زیر ظاهر شود.

آیتم شماره دو را یعنی add roles and features انتخاب کنید.



در تصویر بعد next کنید و next را ادامه دهید تا ....




در تصویر بالا گزینه اول را انتخاب کنید.در کادر وسط  نام سرور و ip  که داده اید را نشان می دهد next را بزنید.در تصویر پائین کادر DNS را تیک بزنید، یک پنجره باز می شود گزینه add features را انتخاب کنید. و next را ادامه دهید تا به پنجره ای که در آن گزینه install دارد برسید. install را بزنید و صبر کنید تا فرآیند آن کاملاً به پایان برسد.



بعد از اتمام گزینه close را بزنید.خوب نصب سرویس DNS با موفقیت به پایان رسید.



حال نوبت به نصب active directory می رسد، مراحل اولیه آن شباهت بسیاری با نصب dns دارد.مانند قبل آیتم شماره دو را یعنی add roles and features انتخاب کنید.



مراحل را با next ادامه دهید تا به پنجره زیر برسید.



گزینه دوم یعنی active directory domain services را تیک بزنید، یک پنجره باز می شود گزینه add features را انتخاب کنید. و next را ادامه دهید تا به پنجره ای که در آن گزینه install دارد برسید.install را بزنید و صبر کنید تا فرآیند آن کاملاً به پایان برسد. سپس close رابزنید.خوب حال تصویر زیر را مشاهده می کنید در حالی که یک علامت هشدار زرد رنگ در بالای صفحه ظاهر شده است. روی آن کلیک کنید.



روی نوشته آبی رنگ promote this server to a domain controller کلیک کنید.سپس در تصویر بعد چون ما میخواهیم اولین domain خود را ایجاد کنیم پس گزینه سوم یعنی add a new forest را تیک می زنیم. سپس یک نام مناسب برای ریشه domain انتخاب می کنیم در اینجا من فقط برای آزمایش از نامtarnet.local استفاده کرده ام.




Next ، در تصویر پائین چون ما از یک سرور با ویندوز سرور 2012 استفاده می کنیم و در داخل شبکه و domain ما هیچ سرور دیگری وجود ندارد پس functional level ها را روی همان windows server 2012 قرار می دهیم. توضیح: اگر در domain ما سروری با ویندوز سرور2003 وجود داشت ما مجبور بودیم تا functional level ها را تا سطح windows server 2003 پائین بیاوریم یعنی اینکه ما در domain خود باید functional level را در سطح پائین ترین سرور قراردهیم اگر در domain ما فقط سرورهایی با ویندوز سرور 2012 و 2008 وجود داشت ما باید functional level را روی windows server 2008 قراردهیم.در ادامه یک پسورد برای زمانی که سرور به مشکل خورد و بتوانیم جهت ریکاوری از آن استفاده کنیم وارد می کنیم . حتماً این پسورد را دریک جای مطمئن نگهداری و مورد توجه تان باشد.



Next…



Next…

 


Next… 



ادامه دهید تا به تصویر بالا برسید. هشدارهایی داده شده که خطا نیستند پس ادامه داده و install را بزنید و اجازه دهید تا فرآیند نصب کاملاً به پایان برسد بعد اتمام را زده و سیستم restart می شود.در این حال domain و active directory و سرویس dns با موفقیت به پایان رسیده و حال نوبت به عضو گیری کلاینت می رسد که در آموزش بعدی ادامه خواهیم داد...